کسب درآمد از درآپ شیپینگ در ایران

شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاد که چطوری میتونیم بدون سرمایه زیاد کسب درآمد داشته باشیم؟ اگه دنبال ساخت یه کسب و کار برای خودتون بوده باشید به خصوص اگه بیزینس سنتی باشه، مطمئنا در جریان هستید که با چالش های مختلفی مثل نیاز به فضای فیزیکی،‌ هزینه های آب و برق و … مواجه هستید.

دراپ شیپینگ چیست؟

دراپ شیپینگ یا همون “dropshipping” یک مدل کسب و کار آنلاین هست که مثل هر کسب و کار دیگه ای  فروشنده محصولات رو به مشتری ها ارائه میده اما با این تفاوت که فروشنده خودش محصولی مستقیما در اختیار نداره و یا اینکه به صورت فیزیکی نگهداری نمی‌کنه. به جای اون، وقتی که یک مشتری محصولی رو سفارش میده، فروشنده محصول رو از یک تامین‌کننده یا تولید‌کننده دیگه خریداری میکنه و مستقیماً توسط تامین کننده اصلی برای مشتری ارسال میشه.

در واقع توی این مدل کسب و کار شما به عنوان واسط کار می‌کنید و با توجه به اینکه هزینه زیادی پرداخت نمیکند میتونه این روش برای شما خیلی مناسب باشه.

معمولا کسی که میخواد دراپ شیپینگ drop shipping راه اندازی کنه برای خودش سایت طراحی میکنه تا با تبلیغات آنلاین بتونه مشتری های زیادی رو جذب کنه.

بذارید یه مثال بزنیم، تصور کنید که شما میخواید توی حوزه فروش لوازم آرایشی وارد بشید، همونطور که میدونید برای فروش لوازم آرایشی بصورت سنتی حتما باید یه فروشگاه داشته باشید و باید زیر بار کلی هزینه برای تامین محصولات و تبلیغات برید تا سودآوری مناسبی داشته باشید.

درحالی که توی دراپ شیپینگ اصلا نیازی نیست که شما مغازه داشته باشید، کافیه که با یکی از تامین کننده های اصلی لوازم آرایشی وارد مذاکره بشید تا با قیمت پایین تر محصولات رو خریداری کنید و اگه محصولی خریداری شده بصورت مستقیم به خریدار ارسال بشه.

تا حدودی با مزایای دراپ شیپینگ Drop Shipping آشنا شدید ولی به صورت خلاصه :

مزایای دراپ شیپینگ:

بدون نیاز به سرمایه بالا:

شما نیازی به خرید و نگهداری محصولات ندارید و این مورد به شما اجازه میده که کسب و کار خودتون رو با هزینه‌های کمتر و ریسک کمتری راه‌اندازی کنید، در واقع شما دیگه درگیر کارهای اداری و انبارداری نمیشید و از خیلی جهات براتون به صرفه میتونه باشه.

عدم نگرانی درباره انباشت کالا:

توی Drop Shipping، محصولات توسط تامین‌کننده های شما ارسال میشن و بنابراین نیازی نیست که شما نگران مباحث انبارداری، وجود جنس مازاد توی انبار و تاریخ انقضای محصولات باشید.

گسترش سریع‌تر:

با توجه به اینکه شما  نیاز به سرمایه بالا برای تامین محصولات ندارید،‌ به راحتی محصولات متنوع و زیادی رو به مشتری های خودتون ارائه بدید و در اینصورت کسب و کار خودتون رو گسترش بدید.

زمان راه‌اندازی پایین:

از اونجایی که ساختار کسب و کار دراپ شیپینگ خیلی ساده تر از مابقی سبک های کاریه، شما میتونید خیلی زودتر با دراپ شیپینگ فعالیت کسب و کاری خودتون رو راه‌اندازی کنید.

با توجه به مزایایی که گفته شد، شما میتونید کلی ایده بابت راه اندازی کسب و کار داشته باشید، به عنوان مثال میتونید هم توی بحث واردات و  یا صادرات محصولات بشید و از این فرصت برای پیشبرد اهداف اقتصادی خودتون استفاده کنید، البته که به همین راحتی ها نیست و به کلی چالش بر میخورید.

معایب دراپ شیپینگ:

کنترل کیفیت: شما به عنوان فروشنده نهایی نمی‌تونید مستقیماً روی کیفیت محصولات تأثیر بذارید. این مسئله ممکنه منجر به ارائه محصولات با کیفیت پایین توسط تامین‌کنندگان شما بشه و همین موضوع باعث نارضایتی مشتری شما بشه.

مشکلات موجودی و نوسانات قیمت: اگر تامین‌کنندگان شما مشکل عدم موجودی محصول داشته باشه یا قیمت‌ها را تغییر   ممکن است در مواجهه با سختی‌ها قرار بگیرید و به عدم قابلیت ارائه محصول به مشتریان برخورد کنید.

سود کم: با توجه به اینکه راه اندازی این نوع کسب و کار خیلی سریع و آسونه، رقابت شدیدی توی این صنعت وجود داره و هر چی تعداد فروشنده زیاد باشه به معنی سود کمتره.

معمولا فروشنده ها برای اینکه توی این فضا بتونن حضور داشته باشن روی قیمت پایین تر رقابت میکنن که همین موضوع باعث کاهش حاشیه سود و عملا حذف خیلی از رقبا میشه.

به جای این کار بررسی های دقیق تری انجام بدید تا متوجه بشید که چه مواردی میتونه ارزش افزوده ایجاد کنه تا مشتری های شما دلیلی برای خرید از شما داشته باشن.

مسئله‌های حمل و نقل: ارسال مستقیم توسط تامین‌کنندگان ممکن است باعث تاخیر توی تحویل سفارشات و حتی مشکلات حمل و نقل بشه.

ارسال سفارشات از مهمترین بخش های یک کسب و کار هست که میتونه عملا روی بقا و رشد بیزینس دراپ شیپینگ شما تاثیر بذاره.

مسئولیت بالا:

توی دراپ شیپینگ وقتی که مشتری ها شکایت یا مشکلی درباره محصولات دارن با شما به عنوان فروشنده نهایی تماس میگیرن حتی اگر مشکل مربوط به تامین‌کننده باشد. این شکایات میتونه برای شما مشکلات حقوقی ایجاد کنن و به دردسر بیفتید. البته اگه تامین کننده معروف و به نامی رو انتخاب کرده باشید این موارد کمتر پیش میاد.

محدودیت در سفارشی سازی: 

از اونجایی که توی دراپ شیپینگ شما صرفا یه فروشنده هستید درصورتیکه مشتری بخواد یکسری تغییرات روی محصول بده عملا شما نمی‌تونید این کار رو انجام بدید و نیاز داره که شما وارد مذاکره با تامین کننده اصلی بشید تا اون محصول سفارشی سازی شده رو درخواست بدید، البته معمولا این توافقات و درخواست ها خیلی کم رخ میده.

فارغ از تمامی چالش هایی که گفتیم دراپ شیپینگ بهترین ایده برای شروع کسب و کار با سرمایه کم میتونه باشه و شما با کمترین منابع میتونید درآمد مناسبی داشته باشید.

برای اینکه توی دراپ شیپینگ موفق بشید به موارد زیر حتما توجه کنید:

انتخاب بازار مناسب: انتخاب بازار گوشه ای یا دسته‌ای از محصولات که تخصص و علاقه بهشون دارید و مطمئن هستید که میزان رقابت داخلش کم هست میتونه گزینه خوبی برای ورود باشه. یکی از مهمترین کارها آنالیز بازار و بررسی نیازمندی های مشتری های احتمالی شماست، پس با چشم باز انتخاب کنید.

انتخاب تامین‌کنندگان معتبر: انتخاب تامین‌کننده هایی که توی قابل اعتماد هستن و محصولات با کیفیتی ارائه میدن امر خیلی حیاتی هست. مطمئن بشید که تامین کننده شما تضمین‌هایی مثل ارسال به موقع و کیفیت محصولات رو رعایت می‌کنه.

طراحی سایت: برای فروش محصولات، نیاز به ایجاد یک فروشگاه آنلاین دارید.البته نیازی نیست که همون ابتدای کار یه سایت کاملا اختصاصی پیاده سازی کنید شما میتونید از فروشگاه سازی های آنلاین و یا وردپرس استفاده کنید تا هزینه های اولیه پایین تری داشته باشید.

البته میتونید از شرکت های مختلف برای طراحی سایت هم استفاده کنید که یکی از این

استراتژی بازاریابی: برای جذب مشتری و افزایش فروش، به یه استراتژی بازاریابی موثر نیاز دارید. از تبلیغات آنلاین، بازاریابی محتوا، ایمیل‌مارکتینگ، سئو و روش‌های دیگر استفاده کنید.

مدیریت مالی: مدیریت مالی دقیق و انجام حسابداری صحیح از ضروریات هر کسب و کاری هست ولی توی دراپ شیپینگ این موضوع اهمیت بالاتری پیدا میکنه. اطمینان حاصل کنید که هزینه‌ها و درآمد‌های خودتون رو با دقت ارزیابی میکنید.

مثال هایی از کسب درآمد از دراپ شیپینگ در ایران

واردات و دراپ شیپینگ بین المللی

شما میتونید یه سایتی راه اندازی کنید و از این طریق درآمد زایی داشته باشید به این صورت که بعد از بررسی یکسری از محصولات در ایران و خارج از کشور،‌ پرفروش ترین محصولات خارجی رو مشخص میکنن که مطمئن هستید توی ایران طرفدار زیادی داره .

در قدم بعدی باید به دنبال تامین کننده معتبر باشید و با مذاکره و نوشتن قرارداد به جهت همکاری و تامین محصولات کسب و کار خودتون رو استارت بزنید.

توی این مسیر با شروع بازاریابی اصولی، مخاطبان هدف خودتون رو جذب کنید و بعد از ثبت سفارش توسط مشتری ها، اطلاعات خریدار رو به تامین کننده ارسال کنید تا فرایند تحویل مرسولات رو انجام بده.

البته توی این موضوع با مسائلی مثل گمرک مواجه هستید و باید حواستون به زمان تحویل و اجناسی که میخواید ارسال کنید رو حواستون باشه تا تابع قوانین کشور باشه.

صادرات و دراپ شیپینگ بین المللی

با توجه به قیمت دلار شما میتونید محصولاتی که توی ایران تولید میشه و توی کشور های دیگه طرفدارهای زیادی داره رو به کشور های دیگه صادر کنید و از این طریق سود زیادی داشته باشید که صد البته به اقتصاد کشور هم کمک میکنید.

با توجه به اینکه ایران جزو لیست تحریم های اقتصادی هست شما گزینه های محدودی برای همکاری و صادرات دارید ولی با این حال کشورهایی حوزه خلیج فارس مثل امارات، قطر و بحرین میتونه مقصد خوبی برای محصولات ایرانی باشه، البته آنالیز بازار،‌ نیازهای مشتری ها، سطح و جایگاه فرهنگی جامعه،‌‌ درآمد مشتری و … از مواردی هست که باید به بهشون توجه زیادی بشه.

به طور خلاصه توی این مقاله سعی کردیم که یک روش دیگه کسب درآمد از بستر اینترنت رو برای شما عزیزان معرفی کنیم و با توجه به توضیحاتی که داده شد متوجه شدیم که دراپ شیپینگ میتونه گزینه مناسبی برای درآمدزایی توی این شرایط اقتصادی کشور باشه.

→ خواندن مطلب قبلی

معرفی 22 وب سایت برتر هوش مصنوعی در سال 2023

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین