سرور چیست؛ ۵ نوع سرور که باید بشناسید

سرور چیست؛ ۵ نوع سرور که باید بشناسید

سرور چیست. سرور معمولاً به یک برنامه رایانه ای اطلاق میشود که درخواست های ارائه شده از طریق شبکه را دریافت میکند و به آنها پاسخ میدهد. سرور درخواست یک صفحه وب را از مشتری دریافت میکند و اطلاعات درخواستی را برای رایانه مشتری در اینترنت ارسال میکند. یک دستگاه می‌تواند همزمان هم کلاینت و هم سرور باشد، زیرا یک سیستم فردی این توانایی را دارد که منابع را فراهم کند و از یک سیستم دیگر استفاده کند. انواع مختلفی از سرورها از جمله سرورهای پست الکترونیکی، سرورهای مجازی و سرورهای وب وجود دارد. در این مقاله به شما خواهیم گفت سرور چیست و در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.

سرور (Server) چیست؟

مانند بسیاری دیگر از صاحبان سایت های جدید، احتمالاً هنگام خرید سرور و راه اندازی وب سایت خود، میزبانی اشتراکی را انتخاب کرده اید. این نوع سرور ارزان ترین گزینه است و بودجه مهم است. با این حال، همانطور که وب سایت شما رشد میکند، مهم است که بدانید چه زمانی باید به چه سرور اساسی تری ارتقا دهید. گزینه های زیادی وجود دارد، و ممکن است فکر کرده باشید، سرور اختصاصی چیست – و چرا به آن نیاز دارم؟

پاسخ در وهله اول در دلایل تمایل به ارتقا نهفته است. به عنوان مثال، ممکن است با افزایش ترافیک فوری روبرو باشید یا در آینده نزدیک رشد را پیش بینی کنید. خرید سرور hp به همراه ویژگی های امنیتی پیشرفته قوی و تأثیر مثبت بالقوه بر زمان بارگذاری صفحه برای این کار ایده آل هستند.

در این راهنما، ما توضیح خواهیم داد که سرورها چیست، سپس این نوع میزبانی را با انواع رایج دیگر نظیر vps مقایسه میکنیم. سپس توصیه هایی در مورد نحوه تصمیم گیری در مورد اینکه کدام میزبانی سرور برای شما مناسب است، ارائه خواهیم داد.

انواع سرور کدامند؟

1- مجازی

میزبانی VPS شباهت زیادی به هاست ابری دارد. تفاوت اصلی این است که سایت شما منابع اختصاصی خود را از یک سرور فیزیکی به جای «کلاد» دریافت میکند. در حالی که شما کل سرور را در اختیار ندارید، منابعی که به سایت شما تخصیص داده میشود 100٪ متعلق به شماست (برخلاف هاست اشتراکی).

در حالی که میزبانی سنتی VPS در گذشته بسیار محبوب بود، اکنون که میزبانی ابری رشد کرده است، به نوعی در جایگاه دوم قرار گرفته است.

اکثر مردم با رویکرد میزبانی ابری وضعیت بهتری خواهند داشت زیرا مقیاس پذیری انعطاف پذیرتری را ارائه میدهد. یعنی در صورت نیاز (یا کاهش منابع) منابع بیشتری به سرور خود اضافه کنید.

با وجود آن، شما هنوز هم تعداد زیادی از ارائه دهندگان هاست را خواهید دید که هاست VPS را تبلیغ میکنند، بنابراین ارزش دانستن در مورد این نوع هاست را دارد.

2- اشتراکی

میزبانی اشتراکی جایی است که بسیاری از مردم سفر میزبانی خود را شروع میکنند زیرا یکی از مقرون به صرفه ترین راه‌ها برای میزبانی وب سایت است. با میزبانی اشتراکی، سایت/حساب شما منابع را با  سایر حساب‌ها و وب‌سایت‌ها در سرور میزبان به اشتراک می‌گذارد.

با به اشتراک گذاری منابعی مانند این، ارائه دهندگان هاست میتوانند هزینه های خود را پایین نگه دارند و قیمت های پایینی را ارائه دهند.

این واقعاً تنها مزیت میزبانی مشترک است که ارزان است. هاست های اشتراکی معمولاً محدودیت های منابع بالا مانند “وب سایت های نامحدود”، “ذخیره سازی نامحدود” و/یا “پهنای باند نامحدود” را ارائه میکنند.

متأسفانه، چیزی به نام میزبانی واقعی “نامحدود” وجود ندارد و هر میزبان اشتراکی همچنان یک خط مشی “استفاده منصفانه” اعمال میکند. اما با این وجود، میزبانی اشتراکی میتواند راهی بسیار مقرون به صرفه برای میزبانی چندین وب سایت به همین دلیل باشد.

در حالی که قیمت‌های پایین هاست اشتراکی جذاب است، اما در مورد عملکرد، قابلیت اطمینان و امنیت می‌تواند دارای معایبی بسیار باشد. به عنوان مثال، اگر حساب‌های دیگری که منابع را با آنها به اشتراک می‌گذارید، منابع زیادی مصرف می‌کنند، این می‌تواند بر عملکرد سایت شما تأثیر منفی بگذارد، زیرا منابع کافی برای شما وجود ندارد.

3- اختصاصی

سرورها گران هستند و اگر میخواهید یک سرور خصوصی برای خود داشته باشید، باید برای آن حق بیمه بپردازید. با یک سرور اختصاصی، دسترسی انحصاری به یک سرور واحد (یا گاهی اوقات بیش از یک) خواهید داشت. این بدان معناست که شما کنترل کاملی بر پیکربندی آن خواهید داشت و ارائه دهنده میزبانی وب به سادگی آن را برای شما در اختیار شما قرار میدهد.

سرورهای اختصاصی اساساً بهترین گزینه برای میزبانی وب هستند. در این سطح، میتوانید انتظار داشته باشید که کل منابع سرور در اختیار شماست.

4- ابری

با میزبانی ابری، وب سایت شما منابع اختصاصی خود را در شبکه عظیمیاز رایانه‌ها به نام «ابر» دریافت میکند. این یکی از تفاوت های کلیدی بین میزبانی ابری و میزبانی اشتراکی است که به جای اشتراک گذاری منابع، منابعی را دریافت میکنید که 100٪ به سایت شما اختصاص داده شده است. میزبانی ابری به طور کلی منجر به بهبود عملکرد میشود زیرا لازم نیست نگران تأثیر وب سایت های شخص دیگری روی سایت شما باشید.

همچنین میزبانی ابری قابلیت اطمینان عالی را ارائه میدهد زیرا شبکه ای از رایانه‌ها وجود دارد که همه چیز را تامین میکند. همچنین ارتقا یا تنزل منابع میزبانی شما آسان است زیرا تنها کاری که ارائه دهنده هاست باید انجام دهد این است که منابع بیشتر (یا کمتر) حساب شما را در شبکه اختصاص دهد.

به همین دلیل، میزبانی ابری یکی از انواع هاستینگ است که سریع‌ترین رشد را دارد. به عنوان مثال، ممکن است نام هایی مانند Google Cloud Platform، AWS  (Web Services آمازون)، Microsoft Azure، DigitalOcean و غیره را شنیده باشید. اینها همه نمونه هایی از ارائه دهندگان میزبانی ابری هستند.

5- کولوکیشن

میزبانی کولوکیشن یک نوع میزبانی پیشرفته است که فقط توسط مشاغل بزرگ استفاده میشود. با میزبانی کولوکیشن، شما از نظر فیزیکی مالک سخت افزار میزبانی هستید. یعنی در واقع سرورهای میزبانی را که میخواهید استفاده کنید خریداری خواهید کرد. با این حال، شما فضایی را در مرکز داده شرکت دیگری اجاره میکنید تا نظارت بر آن را داشته باشد و سخت افزار را برای شما نگهداری کند.

اساساً، شما می‌توانید به استفاده از زیرساخت‌های خود ادامه دهید، اما نیازی به داشتن فضای فیزیکی برای آن زیرساخت (همراه با تمام هزینه‌های مرتبط مانند برق و تهویه مطبوع) را از بین می‌برید.

نتیجه گیری

اگر میخواهید یک وب سایت ایجاد کنید، نیاز به میزبانی وب سایت دارید. با این حال، انواع مختلفی از میزبانی وجود دارد که میتوانید از بین آنها انتخاب کنید، بنابراین مهم است که گزینه های خود را به همراه مزایا و معایب هر نوع میزبانی درک کنید. 

به عنوان مثال، برخی از انواع هاست بر روی پایین نگه داشتن هزینه‌ها به بهای عملکرد تمرکز میکنند، در حالی که برخی دیگر بر ارائه حداکثر کارایی و انعطاف پذیری (اما اغلب به قیمت هزینه های بالاتر یا پیچیدگی بیشتر) تمرکز میکنند.

 در صورت نیاز به اطلاعات و راهنمایی بیشتر میتوانید با کارشناسان مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

→ خواندن مطلب قبلی

تماشا کنید: تجربه‌ زومیت با چت‌بات نابغه ChatGPT

خواندن مطلب بعدی ←

روش های افزایش ویو در اینستاگرام

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین